מודל המעגלים לפיתוח מצוינות ארגונית

מפרט המודל המופיע :בתמונה מעגל הכי פנימי – מצוינות אישית מקצועית וניהולית המעגל הבא: פלח 1 -זהות וחזון. פלח 2 – השירות או המוצר. פלח 3 – לקוחות. פלח 4 – המשאב האנושי. המעגל החיצוני: - סידור הפלחים לפני סיבוב השעון: 1 – מבנה ארגוני מתאים. 2- אסטרטגיה, מטרות ויעדים. 3- תפעול ותהליכי עבודה. 4- משאבים, תשתיות וטכנולוגיות. 5- תהליכי איכות, בקרה וניהול הסיכונים. 6- שיתופי פעולה. 7- תהליכי למידה, ניהול נתונים וידע. 8- ניהול ומנהיגות. תוצאות: מקסום הערך לכלל הממשקים ובעלי העניין. צמיחה ארגונית ועסקית. יצירתיות, חדשנות ויצירת הזדמנויות. יצירת בידול ויתרון תחרותי בשוק. חיזוק מוניטין מקצועי וארגוני. סביבת עבודה בריאה ופורייה. שביעות רצון העובדים והלקוחות. חיזוק החוסן הארגוני. גמישות והסתגלות יעילה לשינויים. אחריות חברתית והשפעה סביבתית. מימוש המטרות הארגוניות/עסקיות. בניית מותג מעסיק מבוקש.
מודל המעגלים לפיתוח מצוינות ארגונית. כל הזכויות שמורות לאינה פריד

מודל המצוינות שלפניכם פותח על ידי ומבוסס על ספרות מקצועית, על נתונים של חברות, מהארץ ומחו"ל, ועל הניסיון העשיר שלי כמנהלת וכיועצת, המלווה ארגונים ומנהלים בהתמודדות עם מגוון אתגרים.
המודל בנוי בצורה נוחה ונגישה כדי לאפשר למנהלים ולבעלי עסקים להתבונן על החברה שלהם ולקבל תמונת מצב לגבי הקיים היום אל מול המצב הרצוי. כאשר התמונה הופכת לבהירה יותר, אפשר להתחיל להניע תהליכים מתאימים להשגת המבוקש.

המודל מתאים לכל ארגון וחברה, הטרמינולוגיה יכולה להשתנות מעט בין התחומים או המגזרים אבל המהות נשארת זהה.

כך למשל, במערכת הבריאות, בדגש על הציבורית, לא נהוג להשתמש במושג "לקוח" אלא "מטופל", היות ומדובר במערכת יחסים שונה מזו עם הלקוחות. ועם זאת המהות העמוקה די דומה, כיוון שהמטרה הינה לתת מענה וחווית מטופל מיטביים או במילים אחרות לספק רפואה איכותית והוליסטית.

אפרט את משמעות המעגלים השונים, מבפנים – החוצה:

המעגל הפנימי ביותר:

מעגל הכי פנימי – מצוינות אישית מקצועית וניהולית המעגל הבא: פלח 1 -זהות וחזון. פלח 2 – השירות או המוצר. פלח 3 – לקוחות. פלח 4 – המשאב האנושי. כל הזכויות שמורות לאינה פריד

המעגל הפנימי ביותר מייצג את הלך הרוח של הארגון, את הרצון להיות במיטבו לטובת השגת המטרות והצמיחה, לטובת הלקוחות, העובדים ובעלי עניין אחרים. על מנת לקצור את מירב ההצלחה כדאי לגבש תפיסה של למידה, שיפור ותנועה מתמדת, המתאפשרת על ידי פיתוח עובדים מקצוענים, מפוקסים ומשתפי פעולה.

במילים אחרות, כדאי לטפח מצוינות אישית, מקצועית וניהולית העוברת כחוט השני בין כל המחלקות והיחידות הארגוניות ומאפשרת להוציא לפועל את התהליכים השונים בצורה מיטבית, איכותית ויעילה יותר. זה קצת דומה למקהלה בה לכל זמר יש את הקול המיוחד שלו, כל אחד מהזמרים מביא את עצמו ואת כישוריו לידי ביטוי, אבל כולם נשמעים להנחייתו של המנצח, וכך מתקבלת יצירה אחת משותפת ונפלאה.

תארו לעצמכם איזו יצירה הייתה מתקבלת לו כל זמר היה עסוק רק בלהשמיע את קולו או שחברי המקהלה כלל לא היו זמרים טובים. גם במצב המתואר היה מתקבל תוצר אבל כנראה הוא היה פחות מלהיב וערב לאוזניים.

המעגל העוטף הוא מעגל הליבה שמייצג את המהות של הארגון או העסק. המעגל מכיל ארבעה מרכיבים מרכזיים החיוניים להקמה, לצמיחה ולשרידות מיטבית לאורך זמן. ואילו הם:

החזון והזהות באים לענות על השאלה הראשונית ביותר "מה הסיבה להקמת הארגון או החברה", "מה הוא מייצג ואילו ערכים מנחים אותו". זהו בעצם ה"למה" של הארגון או העסק.

השירות או המוצר – שאלת ה"מה" היא מה הארגון או העסק מציע לעולם, לקהל הלקוחות שלו ומה הערך של הצעה זו.

הלקוחות – זהו קהל היעד עבורו החברה הוקמה ועבורו פותח השירות או המוצר. לקהל הזה יש משקל רב בשרידות ובצמיחה ארגונית. הפלח מעלה את השאלה "עבור מי הארגון הזה קיים". כדאי מאוד לאהוב ולכבד את הלקוחות שלכם ולפעול למענם מהלב, הרי בלעדיהם אין קיום לארגון או לעסק.

המשאב האנושי – אילו הם העובדים של הארגון או החברה, על כל הדרגים והתפקידים. במצב המיטבי, שיש לשאוף אליו, אילו הם השותפים למסע. העובדים הם אלה שיוציאו לפועל את כל ההחלטות, שיתנו מענה ללקוחות, שימצאו פתרונות ויביאו יוזמות, שישפיעו על האווירה, יחזיקו את הארגון במשבר ויפרצו איתו את הגבולות הקיימים. הסעיף הזה עונה על השאלה "עם מי הארגון או העסק צועד את הדרך". אחד המסרים המרכזיים שלי הוא שיש לייחס למשאב האנושי חשיבות, שלכל הפחות, זהה לזו שמייחסים ללקוחות. איכות ומחויבות המשאב האנושי, על כל המשתמע מכך, יגדירו את תקרת הזכוכית של הארגון ואת המוניטין שלו. אפשר לייצר סביבת עבודה בה אנשים ירצו לתת מהלב ולאורך זמן את הכישורים שלהם,  ובתמורה להנות ממשמעות וסיפוק. זה בכלל "לא בשמיים" אבל כן חשוב וצריך להשקיע בזה.

המעגל התומך:

אילו הם תהליכים התומכים במעגל הליבה. מטרתם להוציא לפועל בצורה מיטבית את החזון של הארגון, את המהות שלשמה הוקם ובמקביל לפתח תהליכים ושיתופי פעולה שיחזקו את הארגון, ישפרו את הגמישות שלו, את יכולת ההסתגלות ואת הקיום לאורך זמן.

תתבוננו במעגל ותראו האם בארגון או בעסק שלכם כל התהליכים הללו קיימים ובאים לידי ביטוי.

אם התשובה היא "לא" – מומלץ לבחון מה ואיך נכון לפתח.

אם התשובה היא "כן", כדאי לשאול האם התהליכים באים לידי ביטוי בצורה מיטבית ומספקים את מירב התרומה. תבחנו לפי מבחן התוצאה הלוקח בחשבון את התועלת ואת המחירים מהאופן בו מנוהלים התהליכים השונים.

המעגל החיצוני: - סידור הפלחים לפני סיבוב השעון: 1 – מבנה ארגוני מתאים. 2- אסטרטגיה, מטרות ויעדים. 3- תפעול ותהליכי עבודה. 4- משאבים, תשתיות וטכנולוגיות. 5- תהליכי איכות, בקרה וניהול הסיכונים. 6- שיתופי פעולה. 7- תהליכי למידה, ניהול נתונים וידע. 8- ניהול ומנהיגות.

המעגל החיצוני:

תוצאות: מקסום הערך לכלל הממשקים ובעלי העניין. צמיחה ארגונית ועסקית. יצירתיות, חדשנות ויצירת הזדמנויות. יצירת בידול ויתרון תחרותי בשוק. חיזוק מוניטין מקצועי וארגוני. סביבת עבודה בריאה ופורייה. שביעות רצון העובדים והלקוחות. חיזוק החוסן הארגוני. גמישות והסתגלות יעילה לשינויים. אחריות חברתית והשפעה סביבתית. מימוש המטרות הארגוניות/עסקיות. בניית מותג מעסיק מבוקש. כל הזכויות שמורות לאינה פריד

אלו הם התוצרים והתועלות, של הארגון או העסק, במצב בו כל המערכות הפנימיות קיימות ומתפקדות בצורה איכותית, ממוקדת ומסונכרנת. מה שמאפשר להגיע לרמה כזו של הישגים זה פיתוח מצוינות אישית. מקצועית וניהולית.

מצוינות זו מיוצגת ע"י המעגל הפנימי ביותר, עליו יושבים ומתבססים כל התהליכים בארגון, המאפשרים לו להגיע למצוינות ארגונית.

תתארו לעצמכם מצב בו העובדים שמחים להוציא מעצמם את המיטב עבור הארגון, עבור העמיתים והלקוחות, פועלים בשיתוף פעולה ומיקוד, לומדים ומתייעלים.

מקום בו קיימת סביבת עבודה פורייה ונעימה, מקום בו מנהלים עסוקים בקידום הארגון ובסוגיות משמעותיות על פני טיפול בשריפות ומרדף אחרי הזנב, מקום של גאוות יחידה ומגוון אפשרויות, מקום שמעריך את הלקוחות שלו ואת העובדים שלו ולא מתייחס לאף אחד כמובן מאליו.

הייתם רוצים לעבוד במקום כזה? הייתם רוצים להיות לקוחות במקום כזה?
אם כן, זה רק עניין של החלטה ומחויבות.

למידע ותאום שיחה ללא התחייבות, השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם

לפרטי התקשרות